#PrayForMH370

#PrayForMH370

Tuesday 26 June 2012

Mahalnya Ucapan Terima Kasih


Mudah sahaja sebutannya, malah kanak-kanak kecil pun sudah mampu melontarkannya dengan baik. Namun, ia masih berat dan kelu untuk dijadikan pakaian lidah bagi segelintir manusia. Walhal, ia hanyalah sekadar dua perkataan, terima kasih, dan rasanya tidak memerlukan pergelutan lidah bagi menyebutnya.

Begitu mahalnya ucapan itu, sehingga adakalanya perlu diingatkan terlebih dahulu untuk membuat demikian dan ia adalah satu keadaan yang sangat menyedihkan.


Biar apa pun sebutannya dalam bahasa lain, namun tujuannya tetap sama, yakni sebagai lambang penghargaan betapa kita menghargai apa yang dilakukan oleh orang lain kepada kita. Ucapannya mudah, namun nilai di sebaliknya sangat bermakna kepada seseorang dan boleh memberikan kebahagiaan, kegembiraan kepada si penerima.

Dalam Islam juga, terima kasih turut disesuaikan dengan kalimah 'syukur', yakni diucapkan bagi menyatakan perasaan gembira sebaik menerima sesuatu nikmat, rezeki sebagai menghargai anugerah pemberian Allah.

baca artikel penuh di sini.

Tok Kenari: Artikel yang Tok petik dari Bernama ini sangat sesuai dibaca oleh generasi kita pada masa sekarang. Budaya timur kita semakin luntur, bersaing dengan perkembangan kemajuan dan teknologi global. Sebagai orang Melayu dan Muslim, perkara sekecil ini perlu sentiasa dipraktikkan bagi mewujudkan keamanan dan kesejahteraan kita di Malaysia ini. Budaya melambangkan keperibadian sesebuah bangsa, yakni bangsa Malaysia! TERIMA KASIH kerana sudi membaca..

1 comment:

  1. Salam Tok Kenari,

    saya baru pautkan blog tok ke blog saya..harapnya tok juga pautkan blog saya ke blog tok..bersama-sama kita berjuang untuk melihat negeri kedah tercinta kembali aman dan makmur.

    TERIMA KASIH.

    ReplyDelete

Komen dengan berhemah, masing-masing tanggung ye..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...