#PrayForMH370

#PrayForMH370

Tuesday 15 May 2012

BERSIH 3.0 : The Police Story




Media baru pembangkang memainkan isu tindakan PDRM semasa mengawal keselamatan bagi Perhimpunan BERSIH 3.0. Cerita-cerita daripada peserta perhimpunan lebih memberikan imej buruk kepada PDRM yang mempertahankan perintah Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur yang melarang sebarang perhimpunan di Dataran Merdeka pada 28 April yang lalu. Tindakan provokasi oleh peserta perhimpunan yang diterima dengan rasa penuh sabar oleh PDRM, tapi apabila mereka merempuh sekatan oleh pihak yang enggan bertanggungjawab, maka tindak balas oleh PDRM pula disalahkan oleh orang ramai.


Dalam insiden serangan ke atas kereta polis, ada saksi di tempat kejadian dari pihak 'mereka' yang menerangkan bagaimana serangan dimulakan oleh peserta yg 'naik sheikh'.


Ada pula penerangan oleh pihak polis sendiri yang terlibat dalam kawalan keselamatan semasa peristiwa 28 April yang diperoleh daripada blog Rainbow Of Truth
"Pada Pandangan Awal Masyarakat Awam Banyak Menggelar Kami Ini Dengan Panggilan Yang Kurang Sedap Didengar Walhal Kami Hanya Menjalankan Tugas Kami.Perspektif Atau Tanggapan Masyarakat Melihat Cara Kami Berpakaian Dan Bertugas Pasti Ramai Yang Mencemuh.

"Bertugas Sempena Perhimpunan Aman Bersih 3.0 Banyak Cabaran Dan Dugaan Yang Masyarakat Tidak Tahu Yang Kami Bersengkang Mata Siang Dan Malam Berkawal 24 Jam Supaya Ketenteraman Awam Dapat Dipelihara Dan Bebas Dari Sebarang Anasir-Anasir Luar Yang Negatif Dan Mampu Memberi Ancaman Buruk Pada Negara.

"Oleh Itu Ramai Anggota Telah Dipanggil Dari Serata Tempat Hanya Untuk Perhimpunan Ini Misalnya Anggota Polis Dari Cawangan Trafik Dari Kedah Anggota Polis Anti Rusuhan (Fru) Dari Perak Dan Terengganu.Ramai-Ramai Berkumpul Semata-Mata Untuk Perhimpunan Ini Iaitu Perhimpunan Bersih 3.0.
Perhimpunan Yang Pada Awalnya Aman Dengan Sorakkan Dari Pihak Penganjur Dan Orang Yang Menyokongnya Menjadi Hura-Hara Dan Kelam Kabut Serta Bertukar Ganas Sehingga Menggugat Keamanan Dan Kesejahteraan Orang Awam Yang Lain.Kekecohan Berlaku Apabila Ada Segelintir Yang Ingin Menunjukkan Diri Mereka Hebat.

"Sehingga Merempuh Penghadang Yang Dibina Oleh Pihak Polis.Apabila Diminta Bersurai Oleh Pihak Polis Mereka Tidak Mengendahkan Malah Bertindak Agresif Dan Melampaui Batas Sehingga Memaksa Pihak Polis Mengambil Tindakkan Yang Minimum.Tindakan Pertama Dari Anggota Polis Balai Sebagai Lsf (Light Strike Force)

"Apabila Keadaan Tidak Terkawal Maka Pihak Polis Yang Lain Yang Lebih Dikenali Pasukan Polis Simpanan Persekutuan Atau (Fru) Mengambil Tindakan Yang Drastik Iaitu Dengan Tembakan Gas Pemedih Mata Dan Balingan Bom Asap Pemedih Mata.Tiada Tindakan Yang Berat Diambil Seperti Pukul Memukul Oleh FRU.

"Apabila Tindakan Yang Diambil Oleh Fru Selesai Barulah Unit Tangkapan Melakukan Kerja Menangkap Orang Yang Merusuh Dan Membuat Huru Hara.

"Dalam Kekecohan Itu Juga Berlaku Insiden Yang Tidak Diingini Iaitu Ada Beberapa Anggota Pois Yang Cedera Dipukul Oleh Orang Yang Merusuh.

"Tidak Cukup Dengan Itu Kenderaan Pihak Polis Juga Menjadi Bahan Untuk Melepaskan Geram Sehingga Remuk Dan Rosak.

"Keadaan Anggota Yang Dipukul Ada Yang Parah Dan Ada Yang Cedera Tahap Sederhana.

"Kekecohan Yang Berlaku Turut Merosakkan Harta Benda Awam Dan Mengakibatkan Kerugian Kepada Kerajaan Dan Peniaga.

"Kerugian Yang Dianggarkan Ratusan Ribu Ringgit Mungkin Juga Jutaan Ringgit Dan Pada Siapa Harus Dituntut Ganti Rugi Itu.Dengan Kecederaan Anggota Polis Yang Dimasukkan Ke Hospital.

"Cuba Anda Fikir Dengan Akal Fikiran Yang Waras Dan Rasional Pada Siapa Harus Kita Persalahkan.

"Cuba Kita Amati Dan Lihat Secara Terbuka Dimana Pihak Penganjur Semasa Rusuhan Itu Terjadi.

"Dan Kita Lihat Bangsa Mana Yang Lebih Ramai Datang Untuk Menjayakan Perhimpunan Bersih Ini Sehingga Bertukar Menjadi Perhimpunan Yang Dicemari Dengan Insiden Yang Tidak Diingini Dan Ganas.

"Kami Pihak Polis Hanya Menjalankan Tugas Yang Diberikan Dan Melakukan Apa Yang Terdaya Dan Yang Telah Diamanahkan Dan Kami Pihak Polis Menyeru Kepada Masyarakat Supaya Tanamkan Mentaliti Anda Tidak Menyalahkan Pihak Polis Dan Memberikan Pihak Polis Ruang Dan Masa Untuk Menyiasat Dengan Telus Tanpa Tekanan Oleh Mana Mana Pihak Yang Berkaitan Dan Mendakwa Pesalah Yang Merusuh Pada Perhimpunan Bersih 3.0

"Akhir Kata Dari Saya Renung Renungkanlah Dan Pada Pihak Polis Diraja Malaysia Jalankan Tugas Anda Dengan Tegas,Adil Dan Berhemah."


Ini pula luahan oleh bekas pasukan keselamatan 'home guard' yang kecewa dengan sikap segelintir rakyat Malaysia yang menganggap polis sebagai musuh. (sumber MyMassa)
Seorang bekas anggota sukarela "home guard" atau pengawal kampung semasa zaman penjajahan British pada 1956, meminta pihak-pihak tertentu agar jangan merosakkan keamanan negara yang telah terbina sejak sekian lama. 

Lau Kau, 72, yang pernah menjadi anggota pasukan pada tahun berkenaan di Kampung Layang-Layang, Johor berkata kesengsaraan rakyat ketika itu tidak boleh dibayangkan akibat kekejaman komunis. 

"Zaman itu rakyat semua takutkan komunis. Rakyat hidup susah. Kami ketika itu sudah pandai pegang senjata walaupun umur masih muda. 

"Sekarang negara kita sangat aman. Kenapa mahu rosakkan negara ini? Kenapa mahu buat kacau berhimpun macam di Kuala Lumpur? Ini tidak baik kepada negara kita dan generasi muda," katanya kepada Bernama di sini, hari ini. 

Lau dipercayai satu-satunya anggota berbangsa Cina di Kelantan menerima sagu hati khas kerajaan berjumlah RM3,000 kepada bekas polis yang berkhidmat semasa zaman darurat, baru-baru ini. 

Lau menyertai anggota "home guard" ketika berusia 16 tahun yang ketika itu bertugas untuk mengawal keamanan kampung baru daripada ancaman komunis oleh kerajaan British pada masa itu. 

"Tidak semua orang Cina menyokong komunis seperti saya dengan ramai lagi orang muda yang sebangsa saya menyertai home guard. 

"Gaji kecil tetapi kami berbangga jaga kampung daripada ancaman komunis dan pernah berperang dengan komunis yang cuba masuk ke kawasan kami," katanya. 

Selepas tamat menyertai pasukan itu kira-kira enam tahun kemudian, Lau kemudiannya bekerja di beberapa tempat sehingga yang terakhir sebagai penebang balak di negeri ini. 

Ketika meniti usia emas dan mengharapkan keamanan negara berkekalan, Lau kecewa dengan langkah pihak tertentu yang mengadakan perhimpunan di ibu negara baru-baru ini sehingga menyebabkan kerosakan harta benda awam dan kecederaan kepada petugas media dan anggota polis. 

"Saya sedih bila lihat polis yang tugasnya jaga keamanan kena pukul oleh perusuh. Kena ingat sama dia, kalau tidak ada polis bagaimana negara boleh aman macam ini. 

"Kenapa sekarang orang tergamak pukul anggota polis. Mahukah kita negara jadi tidak aman? Tolonglah jaga negara kita," katanya. 

Lau berkata rakyat Malaysia terutama generasi muda mesti mempelajari sejarah silam negara dan mempelajari tentang bagaimana sukarnya pejuang terdahulu menuntut kemerdekaan negara. 

Mengulas pemberian sagu hati khas itu, beliau berkata ia membuktikan keprihatinan kerajaan terhadap bekas anggota pengawal kampung yang berkhidmat pada zaman darurat itu. 

"Saya sangat gembira kerana kerajaan ingat jasa orang macam kami. Kerajaan yang ada sangat bertimbang rasa," katanya. 

Lau turut berharap bekas anggota pasukan itu dapat diberikan pencen bulanan oleh kerajaan walaupun dengan jumlah yang kecil. 

Tok Kenari: Banyak jasa polis kepada negara kita dalam menjaga keamanan dan keselamatan negara kita.. tambahan, tahap kecekapan dan kredibiliti polis kita pada masa ini yang baik dengan kadar jenayah indeks dan penyelesaian kes jenayah yang cemerlang.. Tok bersyukur sangat dengan keamanan yang dikecapi sekarang ini.. terima kasih PDRM!

No comments:

Post a Comment

Komen dengan berhemah, masing-masing tanggung ye..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...