#PrayForMH370

#PrayForMH370

Thursday 2 July 2015

Mural Tunku Abdul Rahman Pula Diabadikan Di Alor Setar


ALOR SETAR - Setelah mural Tun Dr Mahathir Mohamad diterap pada dinding bangunan di Pekan Melayu di sini, kini mural Perdana Menteri pertama Allahyarham Tunku Abdul Rahman Putra pula diabadikan di pekan tersebut.

Ia dilakar oleh pelukis dari Medium Touch, Zulfadli Ahmad Nawawai, 29, yang menggunakan elemen hitam putih bagi membolehkan orang ramai memahami perjuangan Tunku yang bersusah payah untuk mendapatkan kemerdekaan bagi negara.

"Ia menceritakan mengenai kemerdekaan negara. Ia turut menceritakan gambaran di Stadium Merdeka semasa acara pengisytiharan kemerdekaan dibuat oleh Tunku," katanya kepada Bernama.

Zulfadli yang memulakan karier melukis mural sejak 2005 dibantu dua pelukis lain yang mula melakar mural Tunku Abdul Rahman sebesar 8x8 meter itu bermula Ahad lepas sebelum siap semalam.

Ketua Biro Belia Cina Kerajaan Negeri Kedah, Tan Chee Hiong berkata, projek yang dianjurkan biro tersebut serta mendapat kerjasama kerajaan negeri, merupakan projek komuniti untuk mempromosi tokoh dari negeri Kedah selain bertujuan menerap semangat patriotisme dalam kalangan generasi muda.

Beliau berkata, ia juga dilaksanakan sempena Tahun Melawat Kedah 2016 bagi menarik pelancong terutama ke Pekan Melayu dan Pekan Cina.

Pihaknya juga merancang untuk melakarkan beberapa lagi mural, katanya.

Sebelum ini biro tersebut telah menghasilkan mural mengenai aktiviti masyarakat di Pekan Cina dan Melayu pada dinding sebuah bangunan di Pekan Cina. - Bernama

No comments:

Post a Comment

Komen dengan berhemah, masing-masing tanggung ye..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...