#PrayForMH370

#PrayForMH370

Saturday 4 August 2012

Muslim Tidak Digalakkan Berpuasa!


BEIJING: China tidak menggalakkan sebahagian penduduk Islam Uighur di wilayah Xinjiang daripada berpuasa pada bulan Ramadan.

Pihak berkuasa berkata, langkah itu disebabkan kebimbangan mengenai kesihatan penduduk tetapi pihak lain menyifatkannya cubaan memesongkan kepercayaan penduduk Muslim.

Pemimpin kawasan Zonglang dilaporkan melarang pekerja awam dan pelajar Muslim menghayati Ramadan.

Peringatan tidak berpuasa

Di daerah Onsu, pelajar dan guru diberi peringatan supaya tidak berpuasa. Pakar ekonomi etnik Uighur di Beijing, Ilham Tohti, berkata peringatan itu bukan sesuatu yang baru di Xinjiang tetapi pihak berkuasa seolah-olah memperketatkan peraturan pada tahun ini.

Jurucakap pihak berkuasa wilayah, Hou Hanmin pula dipetik sebagai berkata oleh akhbar Global Times bahawa pihak berkuasa menggalakkan penduduk makan seperti biasa untuk belajar dan bekerja tetapi tidak memaksa sesiapa supaya tidak berpuasa.

Mengehadkan aktiviti

Ada notis yang disiarkan dalam banyak laman web kerajaan meminta pemimpin Parti Komunis mengehadkan aktiviti penduduk Muslim ketika Ramadan yang bermula 20 Julai lalu.

Kenyataan dari Zonglang, daerah di kawasan Kashgar, menyatakan ‘jawatankuasa daerah mengeluarkan dasar menyeluruh bagi mengekalkan kestabilan sosial ketika Ramadan.

“Adalah dilarang bagi anggota Parti Komunis, pegawai awam (termasuk yang sudah bersara) dan pelajar berpuasa.”

Sebailknya, kenyatan di laman web kerajaan Xinjiang menggesa pemimpin parti itu membawa makanan sebagai hadiah kepada pemimpin tempatan bagi memastikan mereka makan ketika Ramadan.

Sebuah kumpulan yang berada dalam buangan, Kongres Uighur Dunia,’ memberi amaran bahawa tindakan itu akan menyebabkan kumpulan Kongres Uighur Sedunia memberi amaran bahawa penduduk Islam akan meningkatkan penentangan terhadap China.

Ia disuarakan oleh jurucakap kumpulan itu, Dilshat Recit. Ada kira-kira sembilan juta penduduk Uighur di Xinjiang. - Berita Harian


Tok Kenari: Kalau Parti Komunis di China tak benarkan orang Islam berpuasa, agak-agak kalau pakatan yang menyokong Komunis macam Mat Sabu & sekutunya berkuasa, macam mana orang Islam di Malaysia.. sedangkan sekarang pun dah banyak kes serbuan pihak berkuasa agama Islam tangkap orang tak puasa.. fikir-fikirkan la...

No comments:

Post a Comment

Komen dengan berhemah, masing-masing tanggung ye..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...