#PrayForMH370

#PrayForMH370

Sunday, 23 December 2012

Konsesi Balak PAS-DAP : Nak Ugut Pulak Dah!



Ipoh: EXCO Kanan Kerajaan Perak, Datuk Hamidah Osman, membuat laporan polis kerana diugut oleh Setiausaha DAP Perak, Nga Kor Ming berkaitan pendedahannya mengenai syarikat pembalakan membabitkan Nga dan Pengerusi DAP Perak, Datuk Ngeh Koo Ham.

Dalam laporan di Balai Polis Kampung Rapat di sini semalam, Hamidah mendakwa Nga mengeluarkan perkataan ‘you revealed, watch out, I will go after you’ (awak dedahkan, jaga-jaga, saya akan cari kamu) di Dewan Makan Dewan Undangan Negeri (DUN) pada Khamis lalu. 

Bekas Pengarah JSJ Bukit Aman Menyesal Masuk PAS!


Setelah 7 bulan menyertai PAS, akhirnya Bekas Pengarah Jabatan Siasatan Jenayah (JSJ) Bukit Aman melahirkan rasa kecewa menyertai PAS. Borang keahliannya menyertai PAS telah diserahkan pada 21 Mei 2012 di Taman Kota Wira, Ulu Sepetang Taiping.


Borang keahlian diserahkan sendiri oleh Datuk Fauzi Shaari kepada Presiden PAS Datuk Seri Abdul Hadi Awang yang disaksikan oleh Mohamad Sabu, Pesuruhjaya Pas Perak, Abu Bakar Hussain dan Ketua Penerangan PKR, Dr Muhammad Nur Manuty.

Saturday, 22 December 2012

Dah Tua Tapi Perasan Masih Gagah!


Dalam kehangatan nak menghadapi PRU13 yang akan datang, tetiba ada seorang tua yang sepatutnya dinasihatkan berehat sahaja kat umah, tak nak melepaskan takhta dan kemewahan yang dimilikinya semenjak lebih 20 tahun yang lalu.. kalau dulu dia kata sanggup letak jawatan apabila Tun Mahathir undur dari jawatan PM, si munafik tua ni masih meneruskan kegila-kuasaannya untuk memegang kuasa sehingga ke liang kubur! Dah tiada pelapis ulama kah dalam parti mereka ini?

Kononnya kepimpinan negara semenjak lebih 50 tahun ini tidak menekankan prinsip Islam, sedangkan rakyat secara aman masih bersolat di masjid-masjid yang dibina, tiada masalah untuk berpuasa semasa bulan Ramadhan, malah turut diwujudkan Tabung Haji bagi mengurus jemaah haji negara (turut mendapat pujian oleh Arab Saudi!)..masih tidak Islamik kah?

Mari kita baca artikel MyMassa di SINI, mana la tau kot-kot si munafik tua ini tetiba masuk ICU dan mempertimbangkan semula keputusan untuk bertanding?


Tok Kenari: Sedarkah kita, bangsa Melayu mula berpecah semenjak PAS keluar UMNO? Dan bangsa Melayu semakin terancam bila PAS berkawan dgn DAP?

Monday, 17 December 2012

Politik Islam Bukan Milik PAS Sahaja


Amalan boleh didukung sesiapa saja

Kelahiran dan pertumbuhan politik Islam didorong oleh pemikiran dan nilai universal yang dianjurkan oleh ajaran agama Islam. Dalam kata lain, ajaran agama yang bersifat sejagat berhubung pelbagai persoalan kehidupan manusia menjadi sumber dan sandaran terpenting perkembangan politik Islam. Ini bererti, pembabitan dalam menjayakan politik Islam dari segi cita-cita dan amalannya boleh didukung dan disertai oleh sesiapa sahaja, Muslim dan bukan Muslim asalkan mereka bersedia menerima prinsip asas perjuangan politik Islam. 

Barangkali perumpamaan mudah bagi memahami perkara ini ialah dengan membandingkan politik Islam dengan perkembangan sistem kewangan Islam yang tumbuh dengan pesat di negara ini. Sistem kewangan Islam lahir dan tumbuh kerana didorong oleh idea mengenai keadilan dan kesaksamaan ekonomi dalam ajaran agama. 

Sunday, 16 December 2012

Pengerusi DAP Kekal Milik Karpal


Pengerusi kebangsaan DAP Karpal Singh terus kekal memimpin parti itu setelah dilantik lagi memegang jawatan berkenaan oleh Jawatankuasa Tertinggi Pusat (CEC) hari ini.

Karpal yang tidak digemari oleh beberapa pemimpin DAP sebelum ini, dilantik sebagai pengerusi bagi penggal kedua setelah memenangi CEC dan mendapat undi ketiga tertinggi pada pemilihan Kongres Kebangsaan ke-16 DAP yang berlangsung di sini semalam.

Thursday, 13 December 2012

Orang Atas Cantas Balak, Orang Bawah Kena Selut

Gambar Hiasan

Tun Dr Mahathir Mohamad membidas kerajaan Kedah yang diteraju Pas kerana gagal mengawal aktiviti pembalakan di negeri itu sehingga kerap berlaku banjir luar biasa yang merosakkan rumah dan kemudahan rakyat.

Bekas Perdana Menteri itu berkata, keadaan tersebut antara bukti pembangkang tidak mampu mentadbir negeri dengan baik dan penduduk Kedah perlu mengembalikan kuasa memerintah negeri kepada Barisan Nasional pada pilihan raya umum akan datang.

Friday, 7 December 2012

PAS Kata Tiada Masalah Sambut Halloween


Pihak kafir tidak akan berputus-asa memerangi orang Islam sehinggalah kita menjadi sebahagian daripada mereka.. secara halus mereka akan mempengaruhi dan menarik sedikit demi sedikit ke arah kumpulan mereka.. dalam hal ni, pemimpin parti yang dikatakan memperjuangkan agama Islam pun boleh dok main-main dan tiada prinsip tentang budaya dan perayaan kafir laknatullah.

Sumber dan kredit to sis Bicara Gades


Wednesday, 5 December 2012

Leman Raja Lawak Anak Kampung Memali?


Tak sangka plak ada puak dalam PAS nak kaitkan Leman Raja Lawak (lawak ke?) dengan anak Ibrahim Libya di Memali.. sapa yang tak kenal Ibrahim Libya? Orang yang terpengaruh dengan amanat orang kuat PAS yang akhirnya memecah-belahkan orang Melayu kerana fahaman politik.. baca selanjutnya di >>SINI<<

Kredit to bro AloqLaloq

Tok Kenari: Leman ni bukannya lawak pun... tapi dakwaan puak-puak PAS ni memang lawak.. haha

Saturday, 1 December 2012

Santai Pagi : Parti Nepotisme?



Di kala puak pembangkang menyerang pemimpin UMNO/BN dengan budaya kronisme yang sebenarnya dalam parti depa pun berlambak, tetapi adakah depa sedar bahawa parti pembangkang pula mengamalkan budaya nepotisme yang lebih bahaya? Kalau semua kepimpinannya dipegang oleh anak-beranak, maka kemewahan hasil dok menipu rakyat hanya akan diisi dalam poket depa ja.. yang ketua dok kenyang, pengikut pulak dok usung tabung..  -Kredit to GadesPenang

Thursday, 29 November 2012

Tindakan Segera Elak Pluralisme Agama Menular


Kalangan pemikir Islam melahirkan kebimbangan terhadap penularan konsep pluralisme agama di negara ini yang merurut mereka sekiranya dibiarkan berleluasa boleh merosakkan akidah umat Islam, terutama di kalangan generasi muda.

Justeru, mereka berharap semua umat Islam tanpa mengira profesion serta kedudukan dalam masyarakat memainkan peranan bersama-sama pihak berkuasa agama Islam negeri memerangi fahaman itu supaya kedudukan agama Islam sebagai agama rasmi negara akan terus terpelihara seperti termaktub dalam Perlembagaan Persekutuan.

Bekas mufti Kedah, Datuk Syeikh Hassbullah Abd Halim yang melahirkan kerisauan itu, berkata fahaman pluralisme agama itu menganggap semua agama itu sama nilaiannya di sisi tuhan.

Monday, 26 November 2012

Rumah Di Tengah Jalan Raya Di China & Kisah Penduduk Kampung Buah Pala



Di China memang ada banyak cerita-cerita yang menarik dan kadang-kala di luar batas akal pemikiran kita. Cerita kali ini adalah tentang pemilik rumah yang bernama Luo Baogen dan rumahnya yang terletak di tengah-tengah jalan raya. Alkisahnya kawasan perumahan Luo Baogen hendak dimusnahkan untuk tujuan membina jalan raya. Semua penduduk di situ telah berpindah tetapi hanya Luo Baogen sahaja yang enggan kerana wang pampasan yang kerajaan ingin berikan itu dirasakan terlalu sedikit dan tidak mencukupi. Akibatnya jalan raya tersebut tetap dibina dan tinggallah rumah Luo Baogen di tengah-tengah jalan raya itu. Sila la tengok macam mana keadaan rumah beliau di tengah-tengah jalan raya itu. Kisah selanjutnya di Cisdel.com




Saturday, 24 November 2012

Santai Pagi : Teruskan Memboikot Produk Israel


Kepimpinan Tun Mahathir dahulu yang konsisten menentang kekejaman Israel dan Yahudi.. tapi pemimpin pembangkang sanggup menggadaikan maruah Islamnya demi mendapat sokongan dari pihak luar..


Walaupun gencatan senjata telah dipersetujui untuk entah ke berapa kali, namun teruskan usaha kita memboikot produk Israel, meskipun kita hanya termampu setakat memboikot satu produk sahaja.. sekurang-kurangnya ada juga tindakan kita membantu saudara kita di Palestin.. insyaAllah..

Wednesday, 21 November 2012

Santai Pagi : Siapa Sesat?


Bak kata pepatah Tok sendiri; Taik hidung sendiri yang terjuntai tak nampak, dok tunjuk taik hidung orang lain.. fikir-fikirkanlah..

Kredit to MyMassa

Sunday, 18 November 2012

Mendoakan Kehancuran Musuh Politik, Bukan Kehancuran Musuh Islam


KOTA BHARU: Ketika umat Islam di seluruh dunia mengutuk kekejaman rejim Israel dan mendoakan keamanan serta keselamatan rakyat Palestin, PAS mengadakan solat hajat dan berdoa supaya UMNO dihancurkan.

Solat hajat di Stadium Sultan Muhammad IV, di sini malam kelmarin diimamkan adik Mursyidul Am PAS, Nik Razi Nik Mat sempena perhimpunan anjuran parti pembangkang berkenaan. 

Antara kandungan doa yang dipimpin oleh Nik Razi ialah meminta UMNO dan Barisan Nasional (BN) dijahanamkan seperti Firaun ditenggelamkan ke laut, Qarun ditelan bumi dan Namrud serta Abu Lahab dilaknati. 

Doa juga memohon supaya pembangkang mendapat jalan mudah ke Putrajaya pada pilihan raya umum akan datang.

Bagaimanapun, tindakan itu dikritik pelbagai pihak yang disifatkan tidak wajar, termasuk Mufti Perak, Tan Sri Harussani Zakaria dan bekas Mufti Perlis, Prof Madya Dr Mohd Asri Zainul Abidin.

Mereka berpendapat ia jelas bertentangan dengan nilai murni dan ajaran Islam.

Harussani berkata, perbuatan memohon doa keburukan kepada orang Islam lain ditegah oleh agama. Beliau berkata, umat Islam sepatutnya berdoa supaya dihapuskan musuh agama dan bukan meminta supaya dihancurkan sesama Islam.

Perbuatan itu tidak bagus kerana ahli UMNO adalah Islam. Sepatutnya kita mendoakan yang baik untuk sesama Islam, katanya.

Dr Mohd Asri pula berkata, umat Islam sepatutnya berdoa supaya menghancurkan orang yang zalim tanpa mengira parti.


Janganlah berdoa menghancurkan UMNO kerana mereka juga umat Islam. Mungkin mereka ada kesilapan tetapi ahli PAS juga ada melakukan kesilapan, katanya.

Presiden Pertubuhan Muafakat Sejahtera Masyarakat Malaysia (MUAFAKAT), Ismail Mina Ahmad berkata berdoa untuk menjahanamkan sesama Islam tidak dibenarkan.

Kita semua ada kekurangan masing-masing tetapi tindakan PAS itu agak keterlaluan. Parti itu sering melaungkan perpaduan ummah tetapi pada masa sama mereka yang sebenarnya menghancurkannya, katanya. -BeritaHarian


Tok Kenari: Dah makin teruk ketaksuban depa nih! Apa la sangat nasib saudara kita di Palestin berbanding nasib PAS di Malaysia yang dok kemaruk kuasa politik, sehinggakan sanggup mendoakan kehancuran musuh politik yang melafazkan tauhid dan syahadah yang sama.. dah nampak dah yang mana 'parti syaitan yang dikenali' sehingga sanggup bersekongkol dengan pemimpin yang menyokong yahudi.. setahu Tok, penganut Syiah je yang sanggup mendoakan kehancuran sesama orang Islam..

Apa-apa pun, marilah kita bersama-sama mendoakan keselamatan Gaza dan kehancuran kuasa serta kekejaman Israel di Palestin..

Saturday, 17 November 2012

Santai Pagi : PAS Baru Nampak Berani

Setelah beberapa hari selepas Nurul Izzah mengeluarkan kenyataan 'panas' bagi menarik undi pengundi bukan Islam, akhirnya baru ada keberanian sikit dalam PAS bagi menegur anak ketua pembangkang.. tu pun teguran dari dewan pemuda, bukannya dari kepimpinan tinggi PAS sendiri.. boleh la tu.. 

sumber : MyMassa

Muktamar : Ketua Pemuda Dibidas, PAS Kedah Dikritik!


KOTA BHARU 15 Nov. - Pemuda Pas Johor mengkritik ucapan dasar Ketua Pemuda Pas, Nasruddin Hassan yang disifatkannya sebagai ucapan tidak membina tanpa memberi sebarang idea baru seperti mana yang diharapkan golongan muda.

Selain itu perwakilan berkenaan turut membidas Nasruddin kerana tidak berani mengkritik kerajaan negeri di bawah pakatan pembangkang seolah-olah pemimpin negeri itu maksum.

Perwakilan Pemuda Pas Johor, Mohd. Faizul Mohd. Salleh berkata, ucapan Nasruddin hanya mengimbau kembali sejarah silam perjuangan parti itu dan tahap ekonomi negara.

Beliau berkata, Pemuda sewajarnya memainkan peranan mereka sebagai ejen pendesak dan berani menegur pemimpin pembangkang terutama di negeri-negeri yang dikuasai mereka.

Selain itu, Kerajaan Pas Kedah dikritik kerana masih gagal menjaga kebajikan golongan wanita di negeri itu serta mengiktiraf mereka yang banyak berjasa meskipun telah memerintah selama empat tahun.

Perwakilan Kedah, Sarina Ismail berkata, Kerajaan Pas Kedah sepatutnya membuka lebih banyak peluang kepada wanita untuk mencari sumber pendapatan sendiri selain membelanjakan hasil negeri terutama dalam industri balak kepada golongan itu bukannya sebaliknya.

Sehubungan itu, beliau mengingatkan setiap pemimpin Pas agar tidak lupa diri dan menggunakan jawatan yang ada demi kepentingan peribadi sebaliknya kembali kepada perjuangan asal membela ummah.

"Di Kedah kami masih setahun jagung berbanding di Kelantan. Kita dapati masih ramai wanita yang kurang berkemampuan terpinggir mendapat hak mereka terutama sekali hak-hak kebajikan dan dengan ini perlu kebijaksanaan muslimat di kawasan masing-masing agar golongan ini dapat dibantu.

Sumber: Utusan Malaysia di sini dan sini.

Tok Kenari: Sempena persidangan muktamar ni, apa kata PAS berbincang tentang kedudukan mereka dalam Pakatan Haram yang nampak macam takdak masa depan.. dah jauh menyimpang dari prinsip perjuangan asal mereka.. PAS dilihat lebih banyak beralah dan buat pekak / buta apabila 'rakan-rakan'nya memperlekehkan Islam dan memperjuangkan liberalisme, pluralisme, mempertikaikan hak orang Melayu & mengutuk raja-raja Melayu, dan banyak lagi perkara yang akan menggugat kestabilan dan keamanan negara.. jangan dok pikir pasal kuasa masing-masing je, masa depan anak cucu Melayu pun kena difikirkan juga.. jangan Muktamar nanti jadi Mu Tamak pulak..

Friday, 16 November 2012

Selepas Sekian Lama, Tiba-Tiba Anuwar Bertindak Hero?


Georgetown: Ketua Pembangkang, Datuk Seri Anwar Ibrahim semalam membidas kerajaan DAP Pulau Pinang berikutan beberapa insiden merobohkan premis kediaman dan kedai di negeri ini. 

Sambil menyifatkan kerajaan pimpinan Lim Guan Eng cuai, Ahli Parlimen Permatang Pauh itu berkata, perkara berkenaan tidak seharusnya berlaku kerana ia membangkitkan kemarahan orang ramai. 

Saya kurang puas hati dengan tindakan pihak berkuasa merobohkan beberapa rumah atau kedai walaupun ada beberapa isu teknikal. Saya sudah kemukakan perkara ini kepada Ketua Menteri (Guan Eng) dan Timbalan Ketua Menteri I (Datuk Mansor Othman). 

Difahamkan, Ketua Menteri mengeluarkan arahan supaya jangan robohkan tapi masih juga dibuat. Jadi, saya minta kerajaan negeri cari puncanya, siapa ambil tindakan dan mengapa ada kecuaian di peringkat pegawai atau ahli majlis, katanya. 

Bercakap pada sidang media selepas menyampaikan ucaptama pada Wacana Buku Islam dan Melayu: Martabat Umat dan Daulat Rakyat di Bayan Lepas, dekat sini semalam, Anwar berkata, kerajaan negeri pimpinan DAP tidak peka serta prihatin dengan sensitiviti rakyat berhubung isu itu terutama premis milik orang Melayu. -sumber: Berita Harian

Tok Kenari: Selama lebih 4 tahun DAP dok pegang Pulau Pinang, dan dah banyak damage has been done.. tetiba mamat ni nak jadi hero dan nak menyalahkan kepimpinan negerinya.. nampak sangat strategi dia nak jadi hero ni sekadar nak 'jaga leher' dia sempena PRU13 yang akan datang ni.. jangan la guna taktik murahan sangat, sampai geng seangkatan pun nak ditikam!

Jangan Promosi Syiah! Mat Sabu Perlu Di'turun'kan


Kota Bharu: Dewan Pemuda PAS Pusat (DPPP) digesa menegur segelintir pimpinan tertinggi parti itu yang dilihat cenderung dan terarah kepada fahaman Syiah.

Perwakilan Pemuda PAS Melaka, Abdul Wahab Mohd Jawi, berkata kecenderungan itu dapat dilihat melalui artikel serta ucapan segelintir pemimpin yang mengagungkan pemimpin Syiah dan Iran. 

Selain pemimpin utama PAS, beliau juga menegur media rasmi parti itu, Harakah, supaya lebih peka dan sensitif serta tidak mengeluarkan artikel yang berkaitan dengan fahaman Syiah. 

“DPPP perlu menegur kepemimpinan tertinggi supaya jaga tindak-tanduk dan tutur kata supaya jangan terjerumus dengan fahaman Syiah. Saya tidak tuduh pimpinan mengamalkan ajaran Syiah.

“Tapi segelintir pimpinan suka memberi artikel atau ucapan yang mengagungkan pimpinan Syiah dan Iran. Ini akan menimbulkan persepsi tidak baik dalam kalangan ahli serta masyarakat.

“Begitu juga dengan lidah rasmi PAS iaitu Harakah, jangan ada sokongan pada Iran, Syiah dan Hizbullah ini penting bagi menjauhkan PAS daripada fitnah,” katanya membahaskan ucapan dasar Ketua DPPP, Nasrudin Hassan, semalam.

Perwakilan Pemuda PAS Johor, Mohd Faizul Mohd Salleh, pula mengkritik ucapan dasar Nasrudin dan menyifatkannya sebagai ucapan kosong tanpa sebarang gagasan idea baru seperti diharapkan golongan muda. 

“Tidak ada perkara baru dalam ucapan Ketua Pemuda, yang ada hanyalah sorotan sejarah dan bacaan semula analisis ekonomi. Tiada satu perkara baru menyentuh anak muda dahagakan perubahan.

“Begitu juga pemuda yang sentiasa bertindak sebagai ejen pendesak kerajaan, namun dalam ucapan Ketua Pemuda tiada teguran ataupun nasihat dilemparkan terhadap kerajaan pakatan,” katanya membahas ucapan dasar Ketua Pemuda.

Perwakilan Pemuda PAS Negeri Sembilan, Mohd Zulkarnain Md Zaki menegur kepemimpinan parti itu yang dilihat tidak peka serta sensitif dalam mendepani isu semasa.

Katanya, dalam menjalinkan ‘tahalluf siasi’ bersama rakan pakatan pembangkang lain, PKR dan DAP, PAS sepatutnya mendominasi kerjasama itu terutama dalam memimpin kepada pembangunan Islam.

sumber: Berita Harian

Wednesday, 14 November 2012

Akhbar PR: Fitnah! Fitnah! Dan Fitnah Lagi!!


Ternyata KeadilanDaily dan HarakahDaily akhbar yang kaki FITNAH.. Kedua-dua Akhbar pembangkang ini memang tiada kredibiliti apabila mencedok status Facebook untuk memfitnah UNHCR dan kerajaan Malaysia yang kononnya memberi kerakyatan kepada ribuan rakyat Myanmar di Stadium KLFA.


Hanya dengan status Shirley Gabriella yang bersifat prasangka, tuduhan tanpa asas dan bukti, HaramkahDaily dan KeldaianDaily sanggup memuatkan status tersebut di laman mereka. Slogan HaramkahDaily - TEPAT DARI SUMBER langsung tak boleh pakai. Sumber dari status Facebook pun boleh dikatakan tepat? Sungguh memalukan!

Baca selanjutnya di MyMassa

Tok Kenari: Dah macam ni punya berita pun boleh masuk akhbar.. kalau macam ni, semua status yang ada dalam facebook tu pun boleh masuk jadi bahan berita.. hahaha.. lawak sungguh depa ni..

Ijazah KUIN Tak Diiktiraf? Apa Ni Tok Jijan?


Apa cerita ni Tok Jijan? Awat ijazah yang ditawarkan di KUIN tak diiktiraf oleh Agensi Kelayakan Malaysia (MQA)? Sehinggakan ada pelajar yang dah abis belajar, tapi macam sia-sia saja mengabiskan masa dengan ijazah yang tak menjamin masa depan.. Hangpa nak tanggung makan minum depa ka Tok Jijan.. mana exco-exco negeri? mana rektor KUIN? makan gaji buta ka?

Kisah selanjutnya boleh dibaca di BeritaKuin

Berpandu kepada sikap prihatin terhadap nasib pelajar-pelajar ini, pertubuhan Seni Silat Gayung Malaysia Kedah dan Gabungan Pelajar Melayu Semenanjung Kedah telah tampil membuat laporan polis terhadap pentadbiran KUIN yang dilihat seperti mewujudkan ijazah/ kursus yang tak mendapat iktiraf MQA? Tau ke tak kalau tak dapat iktiraf MQA, bagaimana nak mohon kerja walaupun dengan agensi kerajaan? Baca berita di sini dan sini.

Tok Kenari: Tok simpati kepada nasib para pelajar dan staf KUIN berikutan pentadbirannya yang dilihat sering menindas nasib mereka. Boleh dikatakan semenjak beralih tampuk pentadbiran, nama KUIN menjadi 'panas'.. tapi bukan kerana kecemerlangannya, tapi kerana masalah yang sering ditimbulkan oleh kepimpinannya.. harap bersabarlah anak-anak pelajar KUIN sekalian..Tok berharap ada lagi NGO-NGO atau orang-perseorangan yang akan tampil membantu pelajar-pelajar yang terlibat..

Friday, 9 November 2012

Masa Kecik Diazankan, Bila Besar Peluk Salib.. Sembah Patung!


"Hak kebebasan memilih agama sepatutnya tidak terhad kepada non-muslim tetapi juga kepada orang Melayu yang beragama Islam" -itulah antara kenyataan yang keluar dari mulut anak Papa Hebat sorang ni.. bila perkara ini dipetik dan dikeluarkan dalam MalaysiaKini, dan disambut pula oleh Utusan, tetiba nak kecoh kata dia difitnah dan nak saman pulak..


Buat sekarang, perkara ni banyak dibincangkan di media siber dan dipetik oleh banyak rakan-rakan blogger.. pembaca blog Tok Kenari boleh cari je dalam blog2 yang ada dan hampir semuanya dok sembang pasal ni..

Inilah masalah pemimpin dari parti anak beranak ni... dari kepala keluarga sampai la ke bawah tee poo quat, mana nak tumpahnya kuah lendir kalo tak ke........ (pikir la sendiri)

sumber: BeritaSemasa


Tok Kenari: Geram betul Tok dengan gerakan-gerakan menghancurkan keharmonian negara ni.. banyak pihak seolah-olah tak faham dengan peruntukan Perlembagaan Persekutuan yang telah ditetapkan.. macam ni la, apa kata Nurul Izzah tukar agama sebab itu kan hak kebebasan memilih? bangang betoi, buat kenyataan semata-mata bermotif politik tanpa memikirkan kesan jangka panjang dan masa depan anak cucu Melayu di Tanah Melayu kita ni.

Tuesday, 30 October 2012

Santai : Untuk Aku Agamaku, Untuk Kamu Agamamu


Sekadar untuk memperingati rakan-rakan seagama Islam dengan Tok.. kalau pemimpin parti yang kononnya memperjuangkan agama pun bagi green light utk guna istilah ALLAH kepada agama lain, tak terfikirkah nanti anak cucu kita akan confuse dengan Tuhannya dan mengatakan Tuhan Islam dan agama lain adalah sama kerana semuanya dipanggil 'Allah'? Jangan kerana kuasa politik, kita memperjudikan agama dan masa depan negara..

Tok Kenari: Semoga Allah terus merahmati negara Malaysia dan melindunginya daripada tipu daya musuh Islam.. amin..

Monday, 29 October 2012

Kedah No. 3? OK La Tu..

Cuba pakat perhatikan carta / gambar di bawah ni:



Dalam senarai usia MB di atas, Kedah dapat pingat gangsa.. ok la tu, tak boleh nak lawan tokey dia Tok Garu N.Ajis..

Kredit to Bro BesorSebelah

Sunday, 14 October 2012

Apa Kata Anwar?

Pendedahan Utusan Malaysia sepanjang Oktober ini adalah bukti kenyataan Anwar Al-Juburi yang sememangnya tidak pernah menyukai parti PAS sepanjang hayatnya.









Kredit to bro BesorSebelah

Tok Kenari: Patut la Tok Garu Nicky kata sanggup bekerjasama / kawan dengan iblis demi menjatuhkan kerajaan sekarang.. dengan kata-kata yang pernah al-juburi keluarkan pada waktu dahulu, mungkin Tok Garu ni dah lupa, atau nyanyuk, atau kedua-duanya sekali..


Thursday, 4 October 2012

Apabila Khalifah Pun Minum Arak!

Manyak syiok ini khalifah duduk sebelah amoi, pegang itu arak gelas besar punya.. ini khalifah talak takut punya, sebab ularmak PAS ada belakang kasi back-up.. tak dak masalah punya, itu nicky ajis boleh kasi hapus dosa maaa...

oops, ini khalifah ada tau ka apa itu dosa? take beer!!

credit : azmykelanajaya & pasberuk

Wednesday, 3 October 2012

Kenali Watak Utama PAS Kedah

Sebelum kita nak berpilihanraya, apa kata kita pakat kenali dulu pemimpin PAS yang dok jadi kepala kat Kedah la ni.. kita nilai dua pemimpin ni, dan renungkan sama ada kita masih nak kekal dengan depa atau kita kalih balik ke yang asal.. kesian kat Tok Jijan dok lawan parasit-parasit dalam barisan kepimpinannya..

Tuesday, 2 October 2012

"Guan Eng Seperti Tokong" - Siapa Dalang?


Dr. Mansor mengelar Lim Guan Eng sebagai cocky, arrogant & tokong. Apabila terbocor kepengetahuan umum sebolehnya kejelikan Dr Mansor dan PKR terhadap DAP ditutup dan cuba perlihatkan semangat kesepakatan hingga Dr Mansor dimalukan ketika sidang akhbar baru baru ini apabila dipaksa untuk bercakap menggunakan nota yang ditulis sendiri oleh Guan Eng.

Umum tahu bahawa kenyataan Dr Mansor sebenarnya berada di dalam konteks realiti siapakah Lim Guan Eng dan betapa ultrakiasunya DAP kepada rakan pakatan.


Kalangan ahli PKR berasa hairan kenapa Dr Mansor pula dipersalahkan sedangkan beliau bercakap soal survival parti dan persoalkan sifat pembuli DAP dan keangkuhan Lim Guan Eng.

Ada yang berpendapatan ini cubaan membunuh kareer politik Dr Mansor oleh Yb Malik Kassim dan kumpulannya.

Sumber dalaman PKR berkata ada 2 kumpulan yang disyaki terlibat..

1.Tan Seng Keat (Timbalan Ketua Cabang Bayan Baru) dikatakan terlibat membuat rakaman yang kemudian menyerahkan rakaman tersebut kepada Yb Sim Tze Sin dan Malik Kassim.

Menurut sumber PKR, dalang yang paling disyaki adalah Yb Sim / Malik ini kerana kedua-duanya pasti akan mendapat faedah yang besar jika berjaya menjatuhkan Dr Mansor.

Apa yang menariknya 2 YB ini mempunyai sejarah kerana terlibat secara langsung menjatuhkan Fairuz dan Yb Zahrain .Manakala kerusi TKM1 yang di idamkan oleh Yb Malik sejak sekian lama pasti akan menjadi kenyataan.

Nanasegaran dan Annuar Ismail juga pernah menjadi mangsa semasa pemilihan Cabang Bayan Baru oleh kumpulan Yb Sim / Malik / Susan / Mkini

2. Manakala sumber PKR juga ada menyebut nama Felix Ooi (Ahli Majlis MPPP) yang membuat rakaman kemudiannya menyerahkan kepada Jason Ong Adun Kebun Bunga.Raven Adun Batu Uban dan Carolyn Khor juga dikatakan terlibat.

Carolyn Khor adalah Ketua Wanita dan juga seorang citizen journalist yang cukup rapat dengan Susan Loone dan Malaysiakini.

Ada juga kebarangkalian kumpulan Yb Sim / Yb Malik dianaiya..dikambing hitamkan? betul ker ni?

Tetapi...ya ada tetapinya.. jika kumpulan Yb Sim/Malik diambil tindakan, maka yang beroleh kejayaan adalah kumpulan Yb Jason Ong/Yb Raveen kerana kumpulan ini diketahui tidak favor kepada Yb Malik dan juga Dr Mansor.Siapa yang mendedahkan siapa? kill 2 birds with 1 stone?

PKR negeri berlaku perpecahan 3 kumpulan dalam masa yang sama diantara PKR dan DAP mempunyai krisis kepercayaan kerana saling tidak mempercayai satu sama lain.

Manakala sumber DAP menyatakan Lim Guan Eng bertekad untuk mengajar PKR agar lebih menghormati DAP .Katanya DAP tidak akan percaya kepada PKR dan menganggap parti itu bagaikan gunting dalam lipatan yang merosakkan kerajaan negeri ,sekarang ini DAP perlengkapkan parti dan bersedia untuk menjadi parti tunggal yang memerintah negeri jika menang pada PRU13 nanti.


Tok Kenari: Baling batu sorok tangan?

Saturday, 22 September 2012

Santai : Pakatan Gangnam Style

Bagi mengurangkan stress dalam menunggu kehangatan PRU akan datang, apa kata kita bersantai dengan video gangnam versi Pakatan Style.. semoga terhibur..


Tok Kenari: Serba boleh ye pemimpin pakatan nih.. hahaha...

Monday, 17 September 2012

Santai : Ulangtahun Ke-4 16 September



Sempena Ulangtahun ke-4 Pembohongan 16 September oleh Anuwar Ibrahim..

Sempena sambutan 16 September ni, saja-saja Tok nak ajak recap.. kot-kot la ada daripada kita ni lupa.. jangan dok asyik kena kencing ke, hancing tak sudah.. bukan penyokong je kena kencing, abis semua kepala komponen Pakatan Republik pun sama hancing..

Sunday, 16 September 2012

PLUS Kenalpasti Kawasan Untuk Tambah R&R


BUKIT GANTANG: PLUS Malaysia Bhd (PLUS) sedang mengenal pasti lokasi sesuai menambah bilangan kawasan rehat dan rawat (R&R) bagi memenuhi keperluan pengguna lebuh raya yang semakin meningkat.

Pengarah Urusan dan Ketua Pengawai Eksekutif PLUS, Datuk Noorizah Abdul Hamid berkata, kesemua 24 R&R sedia ada milik PLUS tidak lagi dapat menampung jumlah pengguna lebuh raya terutama pada musim perayaan dan cuti sekolah.
Beliau berkata ketika ini, bilangan pengguna Lebuh raya PLUS adalah 1.1 juta sehari dan jumlah itu meningkat kepada 1.4 juta pada musim perayaan dan cuti sekolah.

"Pada masa ini kita masih mengkaji lokasi strategik membina R&R yang baru dan kita juga akan menaik taraf R&R sedia ada secara berperingkat," katanya kepada pemberita selepas majlis penyampaian hadiah R&R Berhias dan Kereta Merdeka Terbaik di Hentian Sebelah Bukit Gantang (arah Selatan) di sini, hari ini.

Menteri Kerja Raya Datuk Seri Shaziman Abu Mansor sebelum ini, dilaporkan meminta PLUS mengenal pasti kawasan baru sepanjang Lebuh raya Utara-Selatan untuk diwujudkan kawasan R&R bagi menampung penambahan trafik yang menggunakan lebuh raya terbabit.

Noorizah berkata, proses pembinaan R&R bukan sesuatu yang mudah dilaksanakan kerana selain kos yang tinggi, ia turut membabitkan pengambilan tanah.

"Keluasan kawasan yang diperlukan membina sebuah R&R yang selesa ialah kira-kira lapan hektar," katanya.
Beliau berkata, pembinaan sebuah R&R akan melibatkan kos antara RM15 juta dan RM20 juta.

Noorizah berkata, jarak ideal antara sebuah R&R dan R&R yang lain adalah antara 50 kilometer dan 60 kilometer.

"Ketika ini, sebagai contoh dari R&R Rawang ke R&R Tapah jaraknya ialah 110 kilometer," katanya.

Beliau berkata, PLUS komited menyediakan perkhidmatan yang baik kepada pengguna lebuh raya dan memastikan R&R menjadi tempat paling selesa untuk berehat.

Sementara itu, R&R Bukit Gantang (arah Selatan) Lebuh raya Utara-Selatan muncul juara Pertandingan Kawasan Rehat Berhias Terbaik. - Berita Harian


Tok Kenari: Lebuh raya PLUS yang dibina oleh kepimpinan Barisan Nasional telah memberi kemudahan dan manfaat kepada seluruh rakyat di Semenanjung.. satu usaha yang baik untuk memperbanyakkan kawasan rehat di lebuh raya.. tapi Tok harap pihak PLUS dapat memantau harga makanan yang dijual di gerai-gerai R&R sebab Tok rasa harganya agak mahal... ada sesetengah gerai tu, dah la jual mahal, muka pun ketat je, tak mesra rakyat pun.. ~tol kena bayar, makan pula mahal.. acaner tu..? bukan niat nak menghentam, cuma nak beri teguran demi kebaikan semua..~

Monday, 10 September 2012

Guru Tayang Anu, Anak Murid Tayang Pistol



Si Anugerah Anuwar Ibrahim ni pi mana pun pasti akan ada berlaku kekecohan.. bermula dari jelajah naik bas mewah (ntah dari mana sumber dana), pi Kelantan kena baling cat merah, pi Kedah kena baling kasut.. terbaru di Melaka dua hari lepas siap bodyguard (wah, banyak betul duit dia ye) bawak keluar pistol lagi.. baca pendedahan oleh rakan blogger dari Melaka di sini.

Tok Kenari: Tak tau sama ada setiap insiden ini dah dirancang bagi meraih sokongan simpati, atau memang orang ramai dah muak dan menyampah dengan anuwar.. mana-mana dia pi pasti ada kecoh..

Sunday, 9 September 2012

Pakatan Nak Hapuskan Agama, Bangsa Dalam Kad Pengenalan & Surat Beranak


Kepimpinan tertinggi Pakatan Rakyat baru-baru ini dilaporkan telah membuat ketetapan bahawa ruang bangsa dalam semua dokumen rasmi kerajaan seperti kad pengenalan, sijil kelahiran dan sebagainya akan diisi dengan perkatan Malaysia sahaja sekiranya mereka memerintah negara. Alasannya ialah untuk memastikan keutuhan perpaduan di kalangan rakyat Malaysia.

Menurut laman Suara PR, khabarnya juga, PR turut bercadang akan menghapuskan ruangan agama dan jantina bagi memastikan tiada perbezaan atau diskriminasi ke atas mana-mana pihak.

Kita melihat bahawa rancangan PR ini tidak lain tidak bukan ialah untuk menepati matlamat akhir perjuangan sebenar mereka iaitu menghapuskan status ‘bumiputera’ serta menyebarkan fahaman pluralisme dan liberalisme total. Tindakan PR menerima baik malah menjulang para pejuang murtad dan LGBT seperti Ambiga dan yang seangkatan dengannya, sebagai wira dalam menentang kerajaan, adalah buktinya.

Dengan kad pengenalan baru tersebut, pastinya sukar untuk mengenalpasti pertukaran agama mahupun jantina seseorang. Bayangkan masalah yang bakal timbul jika jenazah seorang mualaf mungkin ditanam di perkuburan bukan Islam akibat tiada siapa dapat membuktikan agamanya. Atau bagaimana jenazah seorang yang menukar jantina akan disembahyangkan apabila segala-galanya menjadi keliru antara kejadian alam semulajadi dengan peraturan ciptaan manusia.

Dan bayangkan juga nasib kaum Melayu tanpa status bumiputera. Bagaimana agaknya peniaga-peniaga kita akan dapat bersaing dengan peniaga-peniaga Cina yang sedia mengawal ekonomi Malaysia? Apakah jaminan mereka tidak akan didiskriminasi oleh peniaga, pengedar dan pembekal dari kaum Cina? Bagaimana dengan anak-anak Melayu kampung yang miskin dapat menyaingi anak-anak bandar dan kaum lain dalam merebut peluang ke menara gading? Bagaimana kita memastikan kaum Melayu yang rata-ratanya dari golongan pekerja dan pegawai kerajaan dapat mengimbangi jumlah penduduk di bandar-bandar besar jika tidak mampu membeli hartanah yang harganya menjulang tinggi?

Ini belum lagi dibincangkan mengenai senario kuasa politik yang sama kuat atau lebih berat di kalangan bukan Islam di dalam kabinet PR. Dengan tekanan dari ‘pejuang hak asasi’ seperti Ambiga dan angkatannya, bagaimana kita memastikan yang pihak yang lemah terbela serta tuntutan Islam terlaksana dalam setiap krisis yang membabitkan Melayu dan Islam?

Begitu banyak persoalan dan permasalahan yang bakal timbul dengan cadangan kad pengenalan baru PR ini. Tetapi, malang dan hairan sekali kerana PAS tidak pula membuat bising atau ‘berjihad’ menentang rancangan ini.

Walaupun terdapat keraguan dan rungutan dari beberapa pihak di dalam PR tetapi tiada tentangan keras, dan akhirnya tenggelam begitu saja.

Sewajarnya perkara ini tidak ditenggelamkan kerana ia bakal memberi impak yang besar kepada negara dan rakyat perlu menelitinya supaya tidak terngadah di kemudian hari. Begitupun, kita pasti, ramai dari kalangan penyokong PR sendiri yang musykil dan kurang percaya dengan laporan ini.

Tetapi, inilah yang disebut oleh pemimpin mereka dan ianya dilaporkan oleh laman web pro mereka. Oleh itu, ia perlu diambil serius oleh setiap seorang dari rakyat Malaysia. Jangan sampai tersilap memberi mandat kepada parti yang bertunjangkan liberalisme dan pluralisme. Jangan sampai kita menangis air mata darah andainya generasi kita yang akan datang menghadapi krisis agama, bangsa dan juga jantina.

Alasan perpaduan yang digunakan oleh PR sebagai asas cadangan kad pengenalan ini tidak boleh dipakai sama sekali. Ini kerana Rakyat Malaysia telah pun bersatu sejak berpuluh tahun lalu. Kalaupun ada cabaran yang menggoyahkan perpaduan dalam negara sebelum ini, ia tidak lain tidak bukan, datangnya dari parti pembangkang juga, seperti DAP pada 13 Mei dan PAS yang pada satu ketika menganggap kaum bukan Islam itu najis malah UMNO juga sebagai kafir.

Rakyat Malaysia kekal bersatu di bawah BN hari ini walaupun pihak pembangkang yang bertopengkan NGO terus berusaha menghancurkannya. Di bawah slogan 1Malaysia, rakyat Malaysia akan terus bersatu tanpa perlu menghapuskan identiti semulajadi di dalam kad pengenalan kita. Penentuan bangsa adalah penting bagi mengenalpasti keturunan, mengenalpasti penyakit dan sebagainya. Kepastian agama juga penting, walaupun ia bersifat spiritual dan bukannya fizikal namun ia wajib bagi menentukan struktur kehidupan dan kematian seseorang.

Jelas, penghapusan ruang agama, bangsa dan jantina dalam kad pengenalan adalah tidak perlu sama sekali kerana ia bukan ramuan kepada perpaduan. Ia hanyalah penyamaran yang digunakan untuk pembangkang bagi melindungi matlamat sebenar iaitu sebagai platform kepada fahaman pluralisme dan liberalisme di negara ini.

Sumber: bn4mangsamaju


Tok Kenari: Macam-macam cara puak PR ni nak buat kacau-bilau.. yang Melayu dalam PR ni tak tau la taruk akal depa kat mana.. kalau nak perjuangkan perpaduan, apa kata kalau kita hapuskan pendidikan berdasarkan kaum dan hanya wujudkan sekolah kebangsaan sahaja? Sepatutnya perpaduan boleh diterapkan menerusi pendidikan sejak dari kecil..

Thursday, 6 September 2012

Ni Manifesto Saja, Bukan Janji Pun


Bila nak undi, dok bagi manifesto berdasarkan angan-angan tanpa ukur kemampuan diri.. bila orang tuntut, dok kata tu bukan janji.. kalau macam ni, Tok anggap manifesto PR adalah kencingan semata-mata.. abih sapa yang percaya dan pakat undi PR tahun 2008 semua bau hancing! last-last takdak ayaq kat Selangor nak buat basuh kencing..

Tok Kenari: Lepas ni PAS buat roadshow bawak Aishah untuk nyanyi lagu 'Janji Manismoo'..
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...