#PrayForMH370

#PrayForMH370

Thursday 25 August 2016

#1MDB Faktor BN Hilang Undi #PRU14


SHAH ALAM - Penganalisis politik melihat Umno - BN mungkin berdepan risiko kehilangan undi dalam Pilihan Raya Umum ke-14 (PRU14) gara-gara skandal 1Malaysia Development Berhad (1MDB) yang masih hangat diperkatakan.

Pensyarah kanan Fakulti Sains Sosial dan Kemanusiaan Universiti Kebangsaan Malaysia (UKM) Prof Madya Datuk Dr Samsu Adabi Mamat berkata, faktor gerakan 4M (Tun Mahathir Mohamad, Tan Sri Muhyiddin Yassin, Datuk Seri Mukhriz Mahathir dan Datuk Seri Mohd Shafie Apdal) juga akan menyumbang kepada kemungkinan tersebut.

“Isu 1MDB ini hanya salah satu faktor yang mempengaruhi tabiat mengundi tapi ia tidak mempengaruhi secara keseluruhan. Namun, ia boleh menjadi dominan sekiranya kerajaan gagal kendalikan isu ini dengan baik.

“Selepas pilihan raya di Kuala Kangsar dan Sungai Besar, kita lihat Umno berdepan perpecahan apabila ditubuhkan parti baharu yang sekali lagi meletakkan Umno dalam ancaman. Apabila faktor 1MDB ini dihangatkan lagi dengan isu MO1 (Malaysian Official 1) kemudian perpecahan, ia menjadi ancaman besar kepada Umno,” katanya kepada Sinar Online.

Muhyiddin yang juga bekas orang nombor dua Umno dipecat daripada parti bertindak menubuhkan parti yang baharu, Parti Peribumi Bersatu (Bersatu) demi berdepan dengan Umno dalam pilihan raya akan datang.

Namun menurut Samsu Adabi, sekiranya pakatan pembangkang masih utuh seperti PRU13 lalu, situasinya pasti kurang tenang buat Umno-BN dalam pilihan raya akan datang ini.

“Jika situasi pembangkang masih sama seperti PRU13 sudah semestinya isu 1MDB menyebabkan Umno lagi terancam. Tetapi apabila lihat faktor selepas 2015 di mana Pas keluar daripada Pakatan, Pakatan terancam kerana faktor solidariti parti.

“Jadi, walaupun isu 1MDB tidak menyebelahi Umno, tetapi pembangkang dalam keadaan berpecah. Ini yang menjadikan faktor 1MDB masih berkesan tapi tidak sampai mengancam Umno secara serius,” katanya.

Dalam pada itu katanya, isu 1MDB masih boleh dijadikan peluru untuk pembangkang menembak BN sehingga pilihan raya nanti.

Sehubungan itu, Umno-BN tidak mempunyai jalan lain selain menyelesaikan isu tersebut dan menjelaskan kepada rakyat dan ahli parti serta mempercepatkan tarikh pilihan raya kerana lebih lama ditangguhkan ia hanya akan memberi kelebihan kepada Bersatu mengumpul kekuatan. -SinarHarian

No comments:

Post a Comment

Komen dengan berhemah, masing-masing tanggung ye..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...