#PrayForMH370

#PrayForMH370

Monday 13 May 2013

Ini Baru Politik Matang, Bukan Politik Pramatang!



Petikan twitter di atas adalah satu contoh politik matang yang perlu dicontohi oleh semua ahli politik. Sebagai pemimpin, adalah wajib bagi mereka menunjukkan keperibadian dari segi luaran dan dalaman supaya pengikut atau rakyat pun akan mengamalkan budaya politik yang sihat.

Kan lebih elok budaya politik sebegini ditonjolkan daripada dok maki hamun dan mencerca tak tentu pasal kepada pihak lain. Budaya menghina & maki hamun bukan mengajar rakyat menjadi lebih baik, bahkan perkara tidak elok ini lama-kelamaan akan terserap secara sendirinya menjadi budaya hidup kita kelak. Di mana nilai-nilai murni dan adat ketimuran yang selama ini menjadi identiti kita sebagai rakyat Malaysia?

Terimalah keputusan pilihan raya umum yang lalu dengan hati yang terbuka. Kepada pihak yang menang, laksanakanlah amanah yang telah diberikan dengan rasa penuh tanggungjawab. Kepada pihak yang kalah pula, berikanlah ruang untuk bermuhasabah diri, bukannya mengajak rakyat berhimpun, berdemo dan sebagainya.

Di manakah nilai keislaman seseorang pemimpin Melayu/ Islam jika tidak percaya kepada qada' & qadar? Fikir-fikirkanlah bersama.

1 comment:

  1. SOKONG2.. perbezaan pe
    ndapat jgn dijadikan isu untuk menjatuhkan sesama sendri tetapi sebaliknya ptt digunakn bersama untk cetusan ideal2 yg lebih bernas dn perfect.. untuk apa jdi ahli politik kalo bukan untuk rakyat, pangkat bukan penentu smada perlu atau tidak untuk kita berbakti pd rakyt..

    ReplyDelete

Komen dengan berhemah, masing-masing tanggung ye..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...