#PrayForMH370

#PrayForMH370

Tuesday 24 April 2012

Enakmen Mufti & Fatwa (Kedah Darul Aman) 2008 (Pindaan 2012) : Lagi Bantahan?

Semenjak Sidang DUN Kedah pada 17 April 2012 meluluskan pindaan terhadap Enakmen Mufti & Faktwa (Kedah Darul Aman) 2008, pelbagai pihak telah menimbulkan reaksi bantahan terhadap pindaan tersebut. Pindaan yang telah dibuat memperuntukkan tiada pihak yang boleh mencabar, merayu, menyemak dan mempersoalkan sebarang fatwa yang diputuskan oleh mufti atau jawatankuasa fatwa, meskipun menerusi mahkamah sivil dan syariah.

Mufti Perlis, Dr. Juanda Jaya tidak bersetuju dengan pindaan tersebut dan menyifatkan tindakan daripada pindaan enakmen tersebut menyalahi amalan ulama besar zaman dahulu dan bertentangan dengan ajaran Islam. Tambahan, DUN tidak mempunyai kuasa untuk menggugurkan bidang kuasa mahkamah seperti yang telah digariskan di bawah Perkara 121 Perlembagaan Malaysia.

Terbaru, kerabat diraja Kedah, Tunku Monsor Tunku Kassim telah membuat laporan polis berhubung pindaan enakmen ini kerana beliau berpendapat tindakan Kerajaan Negeri itu menghina, merendah dan mencabar kedaulatan dan kewibawaan kuasa sultan dan raja selaku Ketua Agama negeri.

Sumber : SinarHarian

Tok Kenari: Berat betul depa ni bila ada kuasa dalam DUN.. tu baru pegang DUN, belum Parlimen lagi... silap-silap kuasa Agong, Sultan dan Raja pun digadaikan.. kuss semangat! mintak dijauhkan...

No comments:

Post a Comment

Komen dengan berhemah, masing-masing tanggung ye..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...